Lidi, běžte na pivo. Česká hospoda není o pití, ale o kultuře, říká šéf pivovaru PRIMÁTOR
Česká hospoda není jen o pití, ale o potkávání se. Myslí si to šéf pivovaru PRIMÁTOR Petr Kaluža. Věří, že lidé budou chodit po koronavirové krizi na pivo tak jako dřív. Náchodský pivovar jako lákadla připravil dva nové speciály – American Pale Ale a radler s exotickým ovocem yuzu, kterému se přezdívá japonský citron a jen tak ho neseženete. Pro léto ideální.
„Mám jen jeden vzkaz: My jsme připraveni, už se na vás v hospodách těšíme!“ říká ředitel pivovaru PRIMÁTOR Petr Kaluža. Lidé podle něj zachrání nejen české pivo. „Jde o samotný status hospody, která je součástí české kultury. Na vesnicích, kde je hospoda jen jedna, je to symbol komunity, společenství. Jde o to uhájit si sociální prostor. Nechci pít pivo sám nebo po Skypu,“ zdůrazňuje Kaluža.
Pivovarníci i hospodští vyhlížejí nadcházející léto s nadějí. Jedná se o nejsilnější období v životě pivovarů a po několikaměsíčním lockdownu snad česká hospodská kultura ožije.
PRIMÁTOR na léto připravil dvě novinky. První je nová APA, tedy American Pale Ale. „Jedná se o svrchně kvašené, světlé a velmi pitelné pivo. Hodí se pro léto, hraje na osvěžující notu,“ popisuje Kaluža. Hlavní roli má v tomto pivu chmel. Pivovarníci z PRIMÁTORU se rozhodli použít pět odrůd z celého světa, například z USA, Anglie, ale i z Česka.
„Tohle pivo je primárně o chutích a vůních vnesenými unikátním chmelením, je bohaté a dlouho doznívá. Je hezké v tom, že v jednom produktu máte osvěžující pivo na rychlou žízeň, ideální třeba na cyklistický výlet. Zároveň chmelová linka je natolik pestrá a nosná, že si umím představit, že s tímto pivem strávíte večer a nepřestane vás bavit i delší dobu,“ vypráví s láskou šéf PRIMÁTORU.
V Náchodě se také rozhodli rozšířit řadu ochucených nealkoholických radlerů. „Zabrousili jsme do citrusových plodů. Ale abychom nejeli v úplném mainstreamu, protože citronový radler není nic objevného, tak přicházíme s příchutí ovoce yuzu. Je to nádherné tropické ovoce, kříženec citrusu a mandarinky. Je bohatější, šťavnatější a ideální na léto,“ popisuje Kaluža. Yuzu se přezdívá japonský citron a v obchodě ho jen tak neseženete. Půllitr nealkoholického piva PRIMÁTOR s příchutí Yuzu je ideální na léto.
Kaluža tipuje, že o obě novinky bude velký zájem. Češi totiž čím dál víc rádi experimentují a chtějí ochutnat víc než známý ležák. „Lidé jsou zvědavější a touží objevovat nové chutě. My to víme, a proto jim rádi přinášíme nová piva,“ říká Kaluža.
On sám se těší, až bude moct vyrazit do hospody na točené pivo. Uplynulá sezona byla podle něj plná nepopsatelných pocitů. „Pro pivovarníka není nic horšího než vylévat pivo. Je to taková bezmoc. Vyléváte produkt, kterému věříte,“ vzpomíná Kaluža.
PRIMÁTOR hospodám pomáhá v tom, že staré pivo zdarma vymění za nové. Podle Kaluži je právě čerstvost piva zásadní. „Nechceme, aby lidé pili půl roku staré pivo. To je, jako kdybyste prodávali tvrdý chleba a tvrdili, že takto je to v pořádku. Pro nás v pivovaru je čerstvost pivo nesmírně důležitá,“ vysvětluje šéf PRIMÁTORU.
Problém podle něj nastal, když hospody mohly otevřít na podzim pouze na několik dní. „Zdarma jsme zavezli nové pivo, které zase neměl kdo vypít. Doufáme, že už je všechno za námi, jak ze zdravotního hlediska, tak z toho kulturního a společenského. Nevím, proč je česká hospoda bez jakýchkoliv důkazů tak démonizovaný prostor,“ kroutí hlavou Kaluža.
Je rád, že dodržel svůj slib z loňského března, že nebude muset propouštět zaměstnance. Cení si i toho, že v nejisté době nikdo z PRIMÁTORU neodešel. „Už bude jen líp. Češi si pivo vzít nenechají, jsem o tom pevně přesvědčen,“ podotýká.